ae-pro
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/adelhe1q/register.femaleeconomy.nl/wp-includes/functions.php on line 6114wordpress-seo
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/adelhe1q/register.femaleeconomy.nl/wp-includes/functions.php on line 6114Als regisseur en algemeen directeur van het Noord Nederlands Toneel had Ola Mafaalani (Syrië, 1968) naar eigen zeggen de leukste baan ter wereld, maar gelukkig werd ze er niet. Ze leerde zichzelf steeds meer masculiene eigenschappen aan, stopte haar gevoelens diep weg en raakte zo uit balans. In 2017 trok ze aan de noodrem: ze nam een sabbatical van twee jaar en volgde workshops die haar transformeerden. Tegenwoordig schuift ze bij een bestuurstafel vol mannen aan in haar tangojurk, het haar opgestoken met een roos en rood gestifte lippen in een brede grijns: “Dat jullie niet vergeten dat ik een vrouw ben.”
Het jaar voor haar sabbatical regisseerde Ola Mafaalani het 10 uur durende theaterspektakel BORGEN, naar de gelijknamige Deense serie, verscheen er een documentaire over het proces en sprak ze de Staat van het Theater uit. Ola: “Het is echt een Godswonder dat ik toen zo veel voor elkaar heb gekregen, want ik heb me in die tijd niet fijn gevoeld. Mijn eigen persoon kwam op de laatste plaats: eerst mijn familie en werk, daarnaast nog wat tijd voor mijn vrienden, maar ikzelf bungelde ergens onderaan de lijn. Als het nodig was werkte ik zeven dagen in de week; al was ik helemaal kapot – ik ging door! Ik maakte mezelf wijs dat het goed met me ging en ik geloofde dat… Ik had het moeten herkennen aan de blik van de ander als ik sprak – daar had ik aan kunnen zien dat ik niet zo’n leuk mens was. Maar het kon me toen niet schelen hoe het met de ander ging, want het werk moest gedaan worden! Ik vroeg me toch ook niet af hoe het met mijzelf ging? Het enige wat telde was dat de ander presteerde zodat ik door kon!”
In 2017 gooit Mafaalani het roer om, ze volgt workshops in de Verenigde Staten en werkt aan zichzelf. Als ze terugkomt, is ze een ander mens en een andere leider – een feminiene leider. Uit iedere workshop neemt ze wel iets mee dat haar leven mooier maakt, maar enkele zijn levensveranderend.
Ola: “Er was één moment dat grote indruk op me maakte. De workshop was net begonnen, de docent vroeg wat we wilden leren en uiteraard stak ik onmiddellijk mijn hand op. Ik deelde mijn agenda:
‘dit, dit en dat wil ik allemaal leren – hoe lang gaat dat duren?’ Hij werd stil, keek me lang aan en zei: ‘First of all: slow down… slow… down. Not a little, but a lot.‘ ‘Maar wanneer gaat er dan resultaat komen,’ vroeg ik? ‘Ik weet niet hoe lang je erover doet om te vertragen,’ zei hij, ‘maar wanneer je leert het rustig aan te doen, komt het resultaat.’ Ik dacht: ‘Wat?! Hoeveel geld heb ik wel niet voor deze workshop betaald?!’” Ola schiet in de lach en laat dan een stilte vallen: “Het kostte me drie dagen voordat ik me overgaf en aankwam bij de point of no return. Na drie dagen begreep ik de betekenis van slow down.”
Haar eigen transformatie vormt de inspiratiebron voor VROUWEN IN BAD; een sprankelende theaterervaring, inspirerende cursus en retreat ineen. In vijf besloten bijeenkomsten ondergaan 40 topvrouwen, inclusief Adelheid Roosen, Anna Drijver en Isabelle Kafando, een transformerend theaterritueel geregisseerd door Mafaalani. Rituelen worden rijkelijk afgewisseld met theatrale scenes, dans, slapstick, poëzie en exclusieve optredens van inspirerende vrouwelijke artiesten als trapezeartiest Dreya Weber, cellist Maya Fridman, actrice Henke Tuinstra en dichter Radna Fabias. In iedere sessie staat een ander thema centraal en ligt de focus op een ander deel van de feminiene energie.
“De emancipatie heeft het masculiene deel in ons geëmancipeerd: we zijn intussen betere mannen geworden dan de mannen zelf. Maar in een masculien systeem functioneren wij vrouwen met een bijsmaak. Ik werd een betere man, maar ongelukkig – terwijl ik de leukste baan ter wereld had. ‘Mijn eigen plezier, dat komt wel een keertje,’ dacht ik altijd, of: ‘het is te egoïstisch om aan mezelf te denken.’ Sinds ik plezier heb, is mijn leven totaal anders… Zelfs in treurige momenten vind ik plezier, al is het maar een druppeltje.” Ola straalt: “Nu weet ik dat ik het waard ben om plezier te hebben, plezier is de bron van de vrouw. De vrouwen die in bad gaan, zullen merken hoe efficiënt dat is voor je werk. Hoe onuitputtelijk hun energie is om heel hard te werken als ze dat wensen. Als je je bron schoonhoudt, is deze onuitputtelijk.”
“Zonder reference point ga je alsmaar door. Je streeft dan naar iets wat je niet kent en dat gaat dus nooit lukken. Dit theaterritueel geeft je een reference point. Je kunt er duizend boeken over lezen, maar dat levert helemaal niets op: je moet het zelf ervaren, belichamen. Je lichaam is de hoogste intelligentie. Mij krijg je nooit meer terug naar de tijd voordat ik mijn reference point vond. Ik val nog wel eens in oude patronen maar die herken ik en nu weet ik waar ik naar terug moet keren. ”
“Vroeger functioneerde ik door niet naar mijn innerlijk te luisteren. Het was enkel: ‘dat kan ik’, ‘dat doe ik’; en ‘gaan!’ Mijn gevoelens zag ik als zwakte, terwijl ik ze nu voel als mijn wezenlijke kracht! Het gevoel heeft voor mij groot bestaansrecht, het informeert mij wat werkelijk is. Ook mijn woede, want dat is een teken dat er iets niet klopt in mijn integriteit. Het is belangrijk om in te zien wanneer een gevoel puur is of wanneer er iets anders aan de hand is. Wanneer is woede informatief en wanneer ben je woedend omdat je niet weet hoe die emotie te kanaliseren? Het lijkt op elkaar, maar je kunt jezelf trainen het verschil te zien.”
“Het feminiene is ook integriteit: je waarheid in het moment kennen. Niet wat je gister dacht dat je vandaag zou doen, maar wat je in het nú doet. Wat mij werkelijk verbaasd heeft, is dat mensen me daardoor juist meer vertrouwen. Vroeger bleef ik bij gisteren: ik moet immers een consequente lijn volgen om vertrouwenswaardig te zijn. Maar met de informatie van vandaag moet je juist niet doen wat je gisteren zei.”
In VROUWEN IN BAD staan 40 warme transparante baden klaar waar het licht adembenemend mooi doorheen straalt. Ola: ”Wat me heel erg raakte in die workshops is dat het feminiene deel werd gedefinieerd als: when you walk into a space, you light up the room. Als ik goed voor mezelf zorg, kom ik een ruimte binnen en zie ik de ruimte oplichten, als het niet goed met me gaat, zie ik het tegenovergestelde.” Ola’s ogen sprankelen: “Daarom moesten de baden doorzichtig zijn, dat begreep ik direct!” Zoals de baden de vrouwen laten stralen, zullen zij als ze weer uit bad zijn ook de vergaderomgeving doen oplichten.”
“VROUWEN IN BAD is als een innerlijke massage. Na een half uur denk je al: ‘Wat heb ik toch met mezelf gedaan, dat ik dit niet altijd beleef?’ Al je emoties worden geëerd omdat ze je maken tot mens in volle glorie. De vrolijke mens, maar ook de treurige en de woedende, want de treurnis die je bij jezelf uitschakelt, is evenredig aan het plezier dat je kunt beleven. Na die vijf sessies vraag je je niet meer af of je bestaansrecht hebt. Je komt op voor jezelf én voor andere vrouwen, je zult elkaar steunen. In dit theaterritueel land je in jezelf terwijl je wordt gedragen door anderen.”
VROUWEN IN BAD viert de feminiene kracht: de lach, de knipoog, de verleidster, de godin, die perfect leiding kan geven. Ola: “Aan de top zijn we one of the guys geworden om te overleven. Iedereen redt haar eigen hachje in die mannenwereld. Dat is begrijpelijk, want wie daar kan komen – wauw…. Je komt daar niet gemakkelijk als vrouw. Alle offers die je daarvoor hebt gebracht, je zou wel gek zijn om daar een risico in te nemen…” Dan klinkt Ola vastberaden: “We zijn alleen vergeten dat, als we andere vrouwen steunen, het hele systeem feminien kan worden.” Haar ogen fonkelen uitdagend: “Doe je mee?”
VROUWEN IN BAD | een transformerend theaterritueel
24 februari t/m 26 maart 2021 | donderdagreeks of een zaterdagreeks | 18:00 – 21:00
€1250 voor 5 besloten sessies + eten en drinken
Contact: vrouweninbad@femaleeconomy.nl
Herenmarkt 10-3
1013 ED Amsterdam
020-7761688
VrouweninBad@FemaleEconomy.nl